ASsaLAmuALaiKUm

NIKMAT MASA

Wednesday, June 23, 2010

salah ke????

Bismillahirrahmanirrahim....

salah ke???apa yang salah kat sini..
hurm...saya cume tertanya2 salah ke kalau blog ni kite gunakan utk cerita hal kite,bknnye kongsi ilmu..maksud saya,kalau kite kadang2 luahkan ape yang kite rasa,ape masalah yang kite hadapi,ape yang kite pikir...salah ke kalau kadang2 tidak post kn p'kongsian ilmu ttpi hal kite??pengalamn kite??

ms saya mule2 buat blog ni,saya cakap kt diri saya yang saya leh post ape yang saya rasa tidak keterlaluan untuk saya post..selain utk b'kongsi ilmu yang saya dapat,yang saya rasa ilmu tu b'manfaat juga utk saya post kn,saya juga akn luahkn ape yang saya rasa,ape pengalaman saya,ape masalah yang saya hadapi,krn bagi saya,melalui penulisan ni juga saya dapat legakan prsaan saya,dengan b'cerita n luahkan dalam blog saya ni,saya dapat kurangkn sedikit ape yang saya rasa..adkh salah jika kite ingin post kn hal2 sebegini??adkh blog ni hanya boleh post kn ilmu2 y ingin dikongsi sahaja..jadi bagi orang yang kurang ilmu, sedikit sahaja ilmu yang dapat dikongsikan kerana masih m'cari,kurang pengisian yang dapat ditulis,tidak hebat dalam b'kata2 dr segi pnulisan,adkh tidak boleh m'buat blog???

bagi saya yang serba kekurangan ni lbih2 lagi ilmu agm,saya tidak merasakn m'jadi satu kesalahan jika saya ingin cerita hal2 selain p'kongsian ilmu,selagi ape yang saya tulis d blog saya ni xmelebihi had,tidak sampai menceritakan hal2 yang begitu peribadi dan yang saya rasa boleh d jadikan panduan/tauladan pd orang lain..

pada saya,penulisan dalam blog t'serah pada individu itu sendiri..ape yang ingin disampaikan,ape yang ingin diceritakan,ape yang ingin dikongsikan..adkh telah diwajibkan kepada setiap blogger utk menulis hal2 b'kaitan ilmu sahaja didalam blog mereka??adkh seseorang itu akn diaggap budak sekolah jika die ingin menceritakan pengalamn die,kehidupan die, dan meluahkan ape yang dirasai??pd pandangan saya,dari pengalaman hidup juga ade ilmu yang dapat dikongsi,ade tauladan yang dapat diteladani, dan ade panduan yang dapat dicontohi..setahu saya,ilmu itu luas maknanya(jika saya salah,tolong btulkan)...jadi adkh salah jika kte menulis tentang hal2 yang lain yang kite rasakn boleh dimasukkan dalam blog kite??

mmg tidak boleh dinafikan yang kite seboleh-bolehnye b'kongsi p'kara yang boleh mendatangkan manfaat kepada orang lain dan ia nya pasti la ilmu yang b'guna tetapi jika kite merasakan sesuatu hal yang b'laku dan terjadi dalam hidup kite dapat juga dijadikan tauladan serta panduan kepada orang lain,apakah salahnye jika kite b'kongsi dalam blog kite..

setiap manusia akn menerima sesuatu p'kara dalam keadaan dan bntuk yang berbeza2..ade yang akn menerima jika terus straight menyatakan sesuatu perkara/fakta dr awal sampai habis..ade yang akan menerima yang mana p'mulaannye dimulakan dengan cerita ttg tajuk itu/ hal yang berlaku dalam hidup seseorang dan seterusnya barula fakta/p'kara yang sebenarnya ingin dikongsi..ade juga yang akn menerima sesuatu p'kara jika ia nye merupakan pengalaman seseorang itu dimn ianya dpt dijadikan contoh/tauladan..pelbagai cara perlu d gunakan dalam kite ingin menyampaikn dan utk ape yang sedang saya cakapkan sekarang adlh mengenai penulisan kite dalam blog..cuba kite fikirkan,jika seseorang ustaz itu m'beri ceramah dan dari pada mula hingga la habis ceramahnya,beliau hanya m'bacakn ape yang t'tulis didalam kitab tanpa m'huraikn,menyelitkn hal2 yang b'kaitan kehidupan sbg contoh ats tajuk yang ingin disampaikn,adkh ramai yang akn m'dengar ceramah ustaz tersebut?berapa percent ilmu yang disampaikan ustaz itu akn dapat diterima p'dengar jika dr awal hnya la fakta semata yang dibaca dr kitab dan tiada selit2 bnde lain??

ape yang saya arapkan dengan menulis dalam blog ni adlh saya dapat b'kongsi ape2 yang saya rasakan ade m'bw manfaat kepada orang lain,kalau tidak banyak,sedikit pon jadila..kerana saya sedar yang saya ni masih kurang ilmu yang ingin d kongsikn..jadi dalam proses saya m'cari lbih byk ilmu,sedikit2 ilmu yang saya dapat,yang saya tidak tahu lagi,saya nak b'kongsi dengan orang lain waalupon mgkin ilmu yang saya nak kongsikn itu ramai yang sudah tahu..pada saya,dalam niat saya ingin b'kongsi, saya akn pgg bnde ni.."pd orang yang tidak mengetahui lagi perkara t'sebut,die sudah dapat mengetahuinye,dan pada orang yang telah mengetahui p'kara t'sebut,die akn lebih mengingatinya"

jika saya ade t'salah kata/tersilap bicara,mohon betulkan..wassalam..

2 comments:

  1. 'Apabila kamu tidak rasa malu, buatlh apa yg kamu suka' : mafhum Hadis SAW.

    ReplyDelete
  2. time ksh ats komen y diberi...tp boleh saya mohon saudara p'jelaskn mengapa saudara kate sebegini..saya ingin tau lbih jelas mengapa saudara mengeluarkn hadis ini spy saya boleh p'baiki spnuhnye aggpn saya spt y saya post d ats..sy byk kekurgn,jd sy memerlukn tgurn dr org lain utk p'baiki kslhn saya y saya xsedar..time ksh skali lagi..

    ReplyDelete